Alles Over Breien

Breien voor beginners


leren breien Breien is helemaal hip en trendy. Iedereen wil leren breien om zelf de leukste creaties te kunnen maken. Breien is ook heel ontspannend. Bovendien kun je je breiwerk bijna overal mee naar toe nemen om even lekker te kunnen werken waar je maar wilt.





Breien kun je op verschillende manieren leren. Het kan zijn dat iemand je helpt en je voordoet hoe het moet. Maar je kunt het ook jezelf aanleren.

Wanneer je op zoek bent naar iemand die je kan leren breien, kijk dan op de pagina Brei cafés voor breilessen en gezellige brei cafés waar je hulp kunt krijgen. zelf leren breien

Breien leren

Alles over breien heeft de basis beginselen van het breien voor je op een rijtje gezet. Met deze uitleg en een paar handige You Tube filmpjes met breilessen, kun je jezelf leren breien.

Ook zijn er mooie boeken met duidelijke breilessen.

• Steken opzetten

Je begint met twee breipennen en een bolletje wol. De eerste stap is het opzetten van de steken. Kijk hier voor de uitleg: Steken opzetten

• Recht en averecht breien

Dan volgt de eerste pen, die brei je in een rechte steek. Deze steek wordt in een aantal filmpjes duidelijk uitgelegd.

Heb je de smaak te pakken gekregen, dan kun je de averechte steek gaan leren. En wanneer je ook de averechte steek onder de knie hebt, kun je de rechte en averechte steek combineren in de tricotsteek. Recht en averecht breien

• Afkanten

Tot slot vind je hier een paar filmpjes over hoe je je breiwerk moet afkanten.
Breiwerk afkanten


online leren breien

Online breien leren

De NTR heeft een leuke en gratis online breicursus.

Hier leer je in 10 stappen, met behulp van duidelijke video's en uitleg breien.
NTR Brei cursus


Ook bij een aantal wol leveranciers kun je instructies en filmpjes vinden waarmee je kunt leren breien:

Katia - Leren breien video's
Garnstudio - Breicursus die je kunt afdrukken
Garnstudio - Leren breien video's
Scheepjeswol - Leren breien video's


Wat heb je nodig om te kunnen breien

Om te kunnen beginnen met breien heb je maar een paar dingen nodig, dat zijn breipennen en breiwol.

Breiwol
Voor je eerste breiwerk kun je het beste een niet al te dikke, maar ook niet al te dunne breiwol nemen. Kies breiwol die geschikt is voor breipennen nummer 3 of 4.

etiket van breiwolOp het etiket van de breiwol staat aangegeven met welke breipennen je deze wol het beste kunt breien. Op dit voorbeeld staat dat je deze wol het beste kunt breien met breipennen nummer 5 of 6.

Meer informatie over wat er allemaal op het brei etiket staat lees je hier.

Misschien heb je nog wat wol in huis waar je direct mee kunt beginnen. Wanneer je wol gaat kopen voor je eerste breiwerk, kun je het beste niet al te dure wol aan schaffen. Het is beter om eerst wat ervaring te krijgen met breien, voor je iets gaat maken van dure wol.

Breipennen - breinaalden
Naast breiwol heb je breipennen nodig. Breipennen worden ook wel breinaalden genoemd.

Breipennen heb je in verschillende soorten. Er zijn breipennen met knop en zonder knop aan het einde van de pen. En er zijn rondbreinaalden.

Breipennen met knop zorgen ervoor dat je breisteken niet aan het einde van je breipen van de pen kunnen vallen. Breipennen zonder knop en rondbreinaalden gebruik je voor rondbreiwerk.

online leren breien Breipennen worden van verschillende materialen gemaakt, plastic, hout, bamboe en aluminium.

Voor je eerste breiwerk kun je het beste kiezen voor houten of bamboe breipennen omdat deze iets stroever zijn dan plastic of aluminium breipennen. Deze breipennen zijn over het algemeen wel wat duurder, wanneer je niet zoveel wilt uitgeven kun je ook kiezen voor een goedkope plastic breinaald.

Kijk op de pagina breipennen voor meer informatie over breipennen.

Breipatroon

Een breiwerk begint met het bedenken wat je wilt gaan breien. Wil je een sjaal breien, een trui of misschien een kussen voor op je bank. Je gaat dan op zoek naar een breipatroon. Op de pagina Breipatronen kun je sites met breipatronen vinden.

Een sjaal is altijd een leuk project om mee te beginnen. Op de pagina Sjaal breien vind je breipatronen voor het breien van sjaals.

Afhankelijk van wat je wil gaan breien kies je de breiwol die je wilt gaan gebruiken. Voor een babytruitje gebruik je andere wol dan voor een herentrui. Meestal staat bij het breipatroon aangegeven wat voor soort wol je het beste kunt gebruiken.

Voor je eerste brei oefeningen kun je het beste een paar proeflapjes gaan maken. Wanneer je dan de kunst en de smaak te pakken hebt, kun je bijvoorbeeld beginnen met een sjaal. Is dat een succes geworden, dan kun je aan een wat moeilijker breiwerk gaan denken zoals bijvoorbeeld en gebreide trui.






Beginnen met breien, steken opzetten

leren breien, steken opzetten

Je begint een breiwerk altijd met het opzetten van de steken. Dat wil zeggen, je zorgt er op een of andere manier voor dat er steken op je breipen komen.

Voor het opzetten van steken zijn er verschillende methodes. Bekijk de filmpjes over opzetten en kies zelf de methode die jij snapt en het prettigst vindt werken.

Voor je eerste breiwerk, je proeflapje kun je het beste beginnen met ongeveer twintig steken.






Breisteken

Nadat je de steken hebt opgezet, kun je beginnen met breien. Begin met het breien van de eerste pen.

Deze termen zul je veel horen: insteken, omslaan, doorhalen en af laten glijden. Als je dit onder de knie hebt, kun je breien!

Er bestaan verschillende breisteken. De meest gebruikte steken zijn rechte steken en averechte steken. Het verschil tussen deze twee steken zit in de manier waarop je met de breipen de steken oppakt, het insteken dus. En je houdt de draad bij rechte steken aan de achterkant van je werk en bij averechte steken aan de voorkant van je breiwerk.

Je kunt iets breien met alleen maar rechte steken, dan krijg je een patroon wat ribbelpatroon wordt genoemd.

Wanneer je de ene pen met rechte steken breit en de andere pen met averechte steken breit, krijg je een patroon wat tricot patroon wordt genoemd.

Ben je toe aan wat meer ingewikkelde breisteken, kijk dan op de pagina Breisteken .




Afkanten

Wanneer je klaar bent met je breiwerk, moet je je breiwerk netjes stoppen. Dit heet afkanten, hierdoor zorg je ervoor dat je breiwerk niet gaat uitrafelen.




Mazen, grafting

Als laatste moet je in de meeste gevallen je breiwerk nog in elkaar naaien. Dit wordt soms mazen of grafting genoemd.

Het in elkaar zetten met behulp van de wol die je hebt gebruikt kun je doen met een maas steek. Je gebruikt hiervoor een (borduur-)naald en naait (maast) je breiwerk aan elkaar.

Hier kun je zien hoe dit moet:

Nederlandse site met duidelijke tekeningen en foto's.

Engelse site met duidelijke foto's.

You tube filmpje over mazen (grafting)

Nog een You tube filmpje over mazen (grafting)







Kijk ook eens hier:
brei patroontjes voor pannenlappen en gastendoekjes gratis baby breipatronen
Breien voor beginners

Steken opzetten

Recht en averecht breien

Afkanten

Alles over breinaalden

Welke wol

Wol kopen































breiboeken voor beginners

Breipatronen

Samen breien

Brei boeken

Breisteken

Breitips

Sjaal breipatronen

Breien leren

Blocken

Breipennen

Brei blog

Basis breisteken

Steken opzetten

Home

Contact, cookies en privacy

© Vanna

webdesign: © 2011 Mijn-eigen-website.nl | Webrealisatie en advies Vannatiek.nl