Alles Over Breien

Breisteken en breipatronen

breisteken

Wanneer je recht en averecht kunt breien, heb je de basis voor een groot aantal breipatronen onder de knie.

Door een bepaalde afwisseling van rechte en averechte steken ontstaat er al gauw een interessant patroon.

Kun je nog niet breien, kijk dan op de pagina Breien leren voor uitleg over het opzetten van steken en recht en averecht breien.





Ribbelsteek

Tricotsteek

Patentsteek

Boordpatroon

Blokjes patroon

Gerstekorrelsteek

Ribbelpatroon

Driehoekpatroon

Tricot steek

Kantsteken

Zigzagpatroon

Nopjespatroon

Luie Wijven steek

Riviersteek

Hazelnootpatroon

Mandenweefsteek

Kabelsteek

Nopjespatroon



ribbel breipatroon

Rechte steken, ribbelsteek, ribbelpatroon

Het ribbelpatroon is het eenvoudigste breipatroon. Alle naalden worden met alleen maar rechte steken gebreid, dus recht heen en recht terug.

Het maakt bij dit patroon niet uit hoeveel steken je opzet, het hoeft geen even of juist oneven aantal te zijn.

Het ribbelpatroon is zeer elastisch.

Terug naar boven
Je bent hier: Home > Breisteken > ribbels breien



ribbel breipatroon

Breed en smal ribbelpatroon

Door een of meer rechte naalden af te wisselen met een aantal averechte naalden krijg je een breed of smal ribbel patroon.

Voor een smal ribbelpatroon brei je de 1e naald recht, 2e naald averecht, 3e naald recht, 4e naald averecht, 5e naald recht, 6e naald recht. Deze 6 naalden herhaal je.

Voor een breed ribbelpatroon brei je de 1e naald averecht, 2e naald recht, 3e naald averecht, 4e naald recht, 5e naald averecht, 6e naald averecht, 7e naald recht, 8e naald averecht, 9e naald recht, 10e naald averecht. Deze 10 naalden herhaal je.

Terug naar boven
Je bent hier: Home > Breisteken > Ribbelpatroon



averecht breien

Tricotsteek

Dit is het meest gebruikte breipatroon. Rechte steken heen en averechte steken terug breien.

Bij de averechte steek houd je de draad tussen het brei werk en jezelf. Het maakt bij dit patroon niet uit hoeveel steken je opzet, het hoeft geen even of juist oneven aantal te zijn.

Met de averechtse tricosteek wordt de achterkant van de tricotsteek bedoeld, die eruit ziet als een ribbelsteek.

Terug naar boven
Je bent hier: Home > Breisteken > Tricotsteek breien



kettingsteek breien kantsteek en kettingsteek breien

Kantsteek

De kantsteek is de eerste steek en de laatste steek van een naald, voor deze steken volg je dan niet het breipatroon.

Een kantsteek zorgt ervoor dat je je breiwerk later makkelijker en mooier aan elkaar kunt naaien en dat het breiwerk minder snel opkrult.

Voor een "Kettingrand" haal je de eerste steek van de naald averecht af en de laatste steek van de naald brei je steeds recht. Deze kantsteek gebruik wanneer je later de steken van deze rand moet gaan opnemen.

Voor een "Knopjesrand" haal je de eerste steek van de naald steeds recht af en brei je de laatste steek van iedere naald recht.

Terug naar boven
Je bent hier: Home > Breisteken > Kantsteek



averecht breien

Boordpatroon

Een boordpatroon is een elastisch patroon. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor boorden, sjaal en mutsen.

Je kunt het boordpatroon smal of breed breien

Voor een smal boordpatroon brei je de heengaande naalden steeds 1 steek recht en 1 steek averecht. In de teruggaande naald brei je steeds recht boven recht en averecht boven averecht.

Voor een breed boordpatroon brei je de heengaande naalden steeds 2 (of meer) steken recht en 2 (of meer) steken averecht. In de teruggaande naald brei je steeds recht boven recht en averecht boven averecht.

Terug naar boven
Je bent hier: Home > Breisteken >Boordpatroon



patentsteek, patentpatroon breien

Patentsteek

Het patent patroon is een variatie op het boordpatroon. Het patentpatroon is erg elastisch.

Er zijn meerdere manieren on de patentsteek te breien en daarnaast kennen we ook de valse patentsteek.

Vals patentpatroon
Het valse patentpatroon is het eenvoudigste patentpatroon. Voor het valse patentpatroon moet het aantal steken wat je opzet deelbaar zijn door vier.

De eerste naald brei je als volgt: brei 3 steken recht, brei 1 steek averecht. Herhaal deze vier steken tot het einde van de naald.

De tweede naald brei je als volgt: brei 2 steken recht, brei 1 steek averecht en brei 1 steek recht. Herhaal deze vier steken tot het einde van de naald.

Deze twee naalden blijven herhalen.

Patentsteek
Dit is een van de variaties van de patentsteek.
Zet een aantal steken op wat deelbaar is door twee.

Eerste naald: brei 1 steek recht, haal 1 steek af met een omslag, zoals je bij averecht breien doet. (Je hebt dan dus afgehaalde steek en een omslag). Herhaal deze twee steken tot het einde van de naald.

Tweede naald: Brei de afgehaalde steek van de vorige naald samen met de omslag (het wordt dus weer 1 steek nu), haal 1 steek af met een omslag, zoals je bij averecht breien doet.
Herhaal nu verder alleen deze tweede naald.

Patentsteek

verschillende soorten patentsteek

Betsy van Wolatelier Dian legt op haar blog uit hoe verschillende soorten patentsteek gebreid worden.


patentsteek of buisjesribleren breien

Op de site van Garnstudio staat deze video over het breien van de patentsteek, die zij de buissteek noemen.


patentsteek leren breien

Bekijk deze video van Elifvideo om te zien hoe je een patentsteek kunt breien.


patentsteek leren breien

In deze video van Clark Mills zie je duidelijk hoe een patentsteek gebreid wordt. In het Engels heet deze steek de Prime Rib, Fishermans Rib of Brioche Stitch.



Valse patensteek

valse patentsteek leren breien

Hier in deze video van Drops, zie je hoe je de valse patentsteek kunt breien.



Patentsteek rondbreien

patentsteek breien op een rondbreinaald

In deze video van Drops zie je hoe je een patentsteek op een rondbreinaald kunt breien.


patentsteek breien op een rond breinaald

Op haar blog legt Mie uit hoe je een patentsteek op een rondbreinaald kunt breien. Voor bijvoorbeeld een lekkere warme col.


valse patentsteek in het rond breien

Wolatelier Dian legt uit hoe je de valse patentsteek in het rond kunt breien.



Terug naar boven
Je bent hier: Home > Breisteken > Patentsteek










Gratis breipatronen

Wij hebben de leukste breipatroontjes voor je verzameld op het web.

breien voor de winter Breien voor de winter

Sjaal, kols, wanten en polswarmers. Deze patronen houden je warm!


breien voor de kerst Kerstversiering breien

Versier je boom dit jaar eens met zelfgebreide Kerstballen.


breien voor een baby Kraam cadeautjes breien

Maak zelf de liefste en leuke mutsjes en slofjes voor een baby.


poppen en beestjes breien Poppen en beestjes breien

Breipatronen voor lekkere zachte knuffels voor je kleintje vind je hier.


gastendoekjes en kussens breien Pannelappen, gastendoekjes en mooie kussens

Brei iets voor je interieur. Hier vind je de patronen.


breipatronen tassen breien Een tas voor jezelf breien

Brei met deze breipatronen een leuke tas of telefoonhoes in de kleuren die je zelf het mooiste vind.


sjaals en cols breien Engelse breipatronen

De leukste en mooiste Engelse breipatronen voor winterse spulletjes vind je hier.


breien lessen, breicafe breiwerk blocken
































brei patroontjes voor baby's

brei patroontjes voor tassen

brei patroontjes voor dames en heren



blocken van breiwerk

breien lessen, breicafe




breiboeken












































Breipatronen

Samen breien

Brei boeken

Breisteken

Breitips

Sjaal breipatronen

Breien leren

Blocken

Breipennen

Brei blog

Basis breisteken

Steken opzetten

Home

Contact, cookies en privacy

© Vanna

webdesign: © 2011 Mijn-eigen-website.nl | Webrealisatie en advies Vannatiek.nl